Tanssilavan takana

Vanhat tanssilavavalssit mollissa

Vähän myöhässä siis tämäkin postaus, mutta olkoon. Tapaninpäivä siis.

Tapaninpäivänä perinteisesti tanssitaan, joten otetaan perinteista tanssimusiikkia. Siis sitä toisenlaista tanssimusiikkia kuin mitä olen useammin täällä esitellyt.

Vanhempien vaikutus itse kunkin musiikkimakuun ja -muistoihin lienee ainakin jonkinlainen. Jonkin aikaa sitten juttelimme kaverini kanssa, kuinka hänelle on jäänyt vanhemmilta Hurriganesit ja muut vastaavat vahvasti osaksi omaa elämää tai ainakin muistoihin. Minulle taas tuo osasto ei sano mitään. Minä olen saanut "perintönä" nämä vanhat tanssilavatouhut.

Isoisäni soitti haitaria, ja muun muassa näitä biisejä. Minä en sitä kovin kauan kerennyt olla kuulemassa, mutta olen kuullut sitä äänitettynä myöhemmin. Ja varsinkin olen kuullut puhuttavan siitä. Aina jonkun tällaisen vanhan valssin soidessa äidiltäni kuuluu "Ai että, kun tulee ihan isä mieleen." Pariin otteeseen olen siirrellyt vanhoilta kaseteilta isoisön soittoja nykyaikaisempaan muotoon, jonka yhteydessä tällaisia on saanut kuunnella paljonkin.

Ehkä jotain on jääny mieleen myös siitä, että joskus kersana tuli pyörittyä kerran kesassa ihan tanssilavaympäristössä Uuraisten Heinäriehassa.

Ovathan nämä hienoja biisejä. Jälleen kerran minulle iskee vain nämä mollitapaukset, ja esimerkiksi Kultaisella nuoruudella saa heittää vesilintua, koska se on sellaista ilotiluttelua.

Kommentit