Maija Myrskyluodon

Lenni-Kalle Taipale Trio: Myrskyluodon Maija

Jazz on ollut minulle aina vaikea tapaus. Haluaisin kuunnella sitä, mutta kun en jaksa. Tai siis, joku siinä viehättää, mutta kun yritän kuunnella, menee hermo, kun en ymmärrä. Näin siis useimmiten jazzin kanssa. Toki sitäkin on monenlaista. Ehkä olen aina kokeillut vääränlaista jazzia?

Oli miten oli, Lenni-Kalle Taipale Trion paria leyvä olen jopa joskus kuunnellut. Toisella niistä on versio suomalaisen musiikin klassikosta, Myrskyluodon Maijasta, ja ai että se onkin hyvä.

Biisi siis yleisesti aivan mahtava, mutta minä tutustuin siihen paremmin vasta Lenni-Kallen myötä, joten tämä on minulle se tärkein versio. Hieno biisi, hienoa pianointia ja sillein. Jos haluaa kurkata vähän alkuperäisempää versiota, voi suunnata vaikkapa tänne.

Tämä biisihän on siis säveltänyt Lasse Mårtenson tv-sarjaan Myrskyluodon Maija, joka pohjautuu Anni Blomqvistin samannimisiin kirjoihin. Siitäpä muistuukin mieleeni, että kai nekin kirjat pitäisi joskus lukaista. Tai ainakin kaivaa tuo tv-sarja jostakin ja katsoa se. No, ehkä joku kaunis tai ei niin kaunis päivä.

Kommentit